Als je in je vrije tijd graag kunst bekijkt, dan verwacht niemand dat je automatisch zelf ook heel goed bent in schilderen. De meeste kunstliefhebbers zouden wel graag willen dat ze goed kunnen schilderen, maar ze moeten genoegen nemen met het bewonderen van de meesterwerken van een ander, en daar is niets mis mee.
Bij wiskunde ligt dat helemaal anders. Daar verwachten we van iedereen dat ze zelf leren puzzelen en sommen oplossen. Met een beetje bètatalent is dat geen probleem. Maar als bij jou elke vezel van een wiskundeknobbel ontbreekt, dan beschouw je de wiskundelessen al snel als een kansloze missie, net zoals sommige leerlingen zich totaal geen raad weten met tekenlessen.
En daar zit nou net het verschil. Iemand die slecht was in tekenen, snapt dat het nog steeds leuk kan zijn om naar kunst van anderen te kijken. Maar iemand die vroeger niet goed was in wiskunde, wil op latere leeftijd meestal niets meer te maken hebben met welke formule dan ook.
Wiskundelovers
Dat is onterecht. Iedereen zou moeten leren genieten van wiskundige meesterwerken, zo pleit Edward Frenkel in een interview in New Scientist #6. We moeten dat als onderdeel toevoegen aan de wiskundelessen. Als wiskundeleraren aan hun leerlingen kunnen overbrengen wat de ware kunst van een formule is, dan zouden zelfs de grootste alfa’s formules kunnen leren waarderen.
Ik vind het een nobel streven, maar ik vraag me af of het kan werken. Een formule blijft toch een stuk cryptischer dan de Nachtwacht. Ik kan een klein kind best uitleggen wat er knap is aan het lichtgebruik van Rembrandt, en dan kan hij dat zelf ook zien. Maar met een complexe formule lijkt me dat een stuk lastiger.
Maar misschien hebben jullie een goed idee. Dus laten we de uitdaging aangaan. Ik roep hierbij iedereen op om zijn of haar gouden tips voor wiskundeleraren met ons te delen zodat we een nieuwe generatie wiskundelovers kunnen kweken. De beste tip belonen we met de Wetenschappelijke Scheurkalender 2014.
Hieronder zie je de trailer van de film Rites of Love and Math die Frenkel in 2010 maakte om de schoonheid van wiskunde aan een breed publiek te tonen: