Bij het digitaal doorbladeren van de laatste wetenschappelijke nieuwtjes van de mensen die ik volg op Twitter, stuit ik – tussen alle ruis door – af en toe op iets dat de interesse weet te wekken. Dat die interesse niet altijd positief is, bewijst het volgende bericht: “New study shows teens who drink 100 percent fruit juice have more nutritious diets overall“.
Het betreft hier de titel van een persbericht over een onderzoek – gepubliceerd in de American Journal of Health Promotion – naar het drinken van puur fruitsap. En wat blijkt tot onze grote schrik? Tieners die fruitsap drinken, eten verder ook gezonder. Wow.
De eerste vraag die na het lezen van deze non-ontdekking door het hoofd speelt, is: wáárom zou iemand geld overhebben om dergelijk ridicuul onderzoek te sponsoren? Het resultaat is tenslotte van het niveau “nieuw onderzoek: mensen die naar voetbal kijken op TV, bezoeken vaker dan gemiddeld een voetbalstadion”. Die nobelprijsceremonie kan, kortom, nog wel even on hold.
Geïntrigeerd verderklikkend (je moet toch wat, op je donderdagmiddag), stuit ik vervolgens op dit hilarische filmpje; een soort onsmakelijke samensmelting van een Oprah Winfrey item en een Tell Sell reclame. In het filmpje volgt – voor de geïnteresseerde leek die zich niet eerder gerealiseerd had dat fruit na persen nog stééds gezond kon zijn – gelukkig meer “informatie” over dit “onderwerp”. Onzinnige one-liners als “our study shows that drinking 100% fruit juice can actually boost your fruit intake” (waarop ik zou zeggen: no shit, Sherlock!) en “100 % fruit juice is and always has been a healthy choice that you can feel good about serving your family” (let u op, huismannen en huisvrouwen der natie?), worden zonder enig gevoel voor ironie over de met stomheid geslagen kijker uitgestort.
Begrijp me overigens niet verkeerd: een pleidooi om gezonder te eten, is natuurlijk absoluut niet verwerpelijk. En in Amerika, waar het overgewicht nog altijd met een zompige plof om zich heen lijkt te grijpen, is een campagne om mensen gezonder te laten eten helemaal niet onverstandig. De slogan ‘Snoep gezond, eet een appel’, heeft hier in Nederland tenslotte generaties ouders doen nadenken voordat ze hun koter weer met een Twix (of Raider, zoals het toen nog heette) naar school stuurden.
Sterker nog: de boodschap ‘fruit is gezond’ is niet alleen prima, maar iedere halve gare weet bovendien – ook zonder onderzoek – dat fruit inderdaad gezond is. Dus waarom dan toch nog dit onderzoek naar fruitsap? Een ieder met een voldoende ontwikkelde inwendige cynicus vermoedt het antwoord waarschijnlijk al. Een snelle blik op de website http://www.fruitjuicefacts.org/, onderaan het persbericht genoemd als dé plek voor meer informatie, levert dan vervolgens ook de bevestiging. De pagina is van The Juice Products Association (JPA) en in een kleine disclaimer rechtsonderaan valt het volgende te lezen: “With its roots established in 1957, JPA and its members want consumers to enjoy the delicious products that they make as part of a healthy balanced diet.”
Juistem.