‘Ik hoef toch niet te weten dat iemand koffie aan het drinken is. Ik heb wel wat beters te doen.’ Vraag iemand waarom hij niet actief is op Twitter, en dan is dit de reactie die je krijgt. Mensen die Twitter alleen uit de media kennen, zien het als een van de vele sociale netwerken. Jammer want Twitter is anders en vooral leuker.

In 2007 schreef ik een nieuwsbericht over de opkomst van de 'microblogdienst' in Nederland. De gedachte was toen inderdaad dat iedereen op Twitter beschreef wat hij of zij op dat moment aan het doen was. Maar Twitter is nu zo veel meer. Ik gebruik het als bron voor nieuws, om te discussiëren met bekenden en onbekenden, het delen van linkjes en om mijn ongevraagde mening te geven of advies te vragen.

Ik vind het dan ook niet verbazingwekkend dat sociaal-wetenschappers watertanden van al die korte berichtjes (zie #Data voor het oprapen in NWT magazine van februari 2012). De ‘Twitter-steekgroep’ omvat 100 miljoen actieve gebruikers die onderzoekers live laten meekijken in hun dagelijks leven. Zij zien hoe chagrijnig onze tweets op maandagochtend zijn of hoe vrolijk op vrijdagmiddag. Dat geeft een aardig beeld van ons collectieve humeur.

De kracht van Twitter zit hem in de aantallen. Het record ligt op 8868 tweets per seconde toen Lady Gaga als man bij de MTV Awards verscheen. Maar de meeste waarde krijgt de databrij als je er voorspellingen mee kunt doen. Zo blijkt het mogelijk om beurskoersen te voorspellen en zelfs mensen te waarschuwen voor een naderende aardbeving.

Een medium dat mensenlevens kan redden, dat is toch niet zo maar het zoveelste sociale netwerk.

@idebel | @NWTonline