Internet staat bol van verleiding. Wil je er geld verdienen, dan moet je in het immense aanbod van informatie wel lokkertjes plaatsen waarmee je klanten binnenhaalt. Waar bureaus mensen lokken met een intelligentietest, twijfel ik soms aan de intelligentie van zowel de aanbieders als de aan de haak geslagen prooi.

Lokken van klanten op internet kan via bijvoorbeeld Google, dat op vele nieuws-, blog- en andere sites bij artikelen via slimme algoritmen allerlei kleine advertenties plaatst (ads). Maar het werkt natuurlijk ook ouderwets met advertenties in de marge van een website. Veel websites tonen advertenties voor al die relatiebemiddelingssites, waarachter kennelijk gigantische databases huizen waarin de ware voor jou kan worden gevonden. Als die werkelijk zo goed hun werk doen, verbaast het me hoeveel ruimte er steeds weer blijkt voor nieuwe bemiddelaars.

Vermakelijk vind ik de advertenties voor testen. Testen zijn natuurlijk leuk, dan weet je zwart op wit je of je romantisch bent, en of je politieke ideeën wel overeenstemmen met de partij waarop je wilt gaat stemmen. Het toppunt is in mijn ogen een veelgeziene advertentie voor een intelligentietest. Zo’n test richt zich doorgaans op mensen die vinden dat ze bovengemiddeld intelligent zijn, anders heb je geen lol in de uitslag. Je ziet een eenvoudige vraag in de advertentie – hoeveel driehoeken zie je hier, of hoeveel vierkanten, of is die ene lijn langer dan de andere – en dan dank je al gauw: “hé, dat is makkelijk, laat ik maar eens zo’n test maken”.

Kleurenblindheid
Na een half uur puzzelen, moet jouw lol op korte termijn daarna die aanbieder ook wat opleveren: een betaling als je nieuwsgierig bent naar je score, of anders je aanmelding met e-mailadres voor een door de gecomputer samengesteld rapport. Als je daarin trapt, zouden ze direct flink wat punten van je score moeten aftrekken.

Het meest vermakelijk vind ik toch wel die IQ-test-advertentie met een afbeelding waarmee je kleurenblindheid bepaalt. Vooralsnog is er na decennia van onderzoek geen overtuigende correlatie tussen kleurenblindheid en intelligentie aangetoond – hooguit dat kleurenblinden soms meer moeite hebben bij de informatieverwerking, omdat grafisch informatieaanbod niet is toegesneden op hun handicap. Ik ben benieuwd welke IQ-score de bedenker van die advertentie haalt.