In de praktijk blijken gegeven paarden wel degelijk in de bek gekeken te worden. Reden genoeg om twee keer na te denken bij de aanschaf van een kerstgeschenk. Gelukkig is er genoeg onderzoek gedaan naar hoe kieskeurige types toch tevreden te stellen zijn. Een paar wetenschappelijke wenken voor gulle gevers.

Kieskeurige mensen krijgen vaker cadeaus waar ze blij mee zijn. Foto: Mike McCune
Kieskeurige mensen krijgen vaker cadeaus waar ze blij mee zijn. Foto: Mike McCune

Verschillende onderzoekers uit Canada en de Verenigde Staten keken naar aspecten van het geven en ontvangen van geschenken. Hoe kiezen mensen een cadeau uit, wat doet de ontvanger ermee en welke invloed heeft het op de relatie tussen gevers en ontvangers? Het uitwisselen van cadeaus onthult hoe mensen over anderen denken, wat ze waarderen, waar ze van genieten en hoe ze vriendschappen aangaan en vasthouden.

Kieskeurig

Gevers zijn er niet zo happig op om een cadeau te uit te zoeken voor een kieskeurig persoon en maken zich er vaak makkelijk van af met een cadeaubon. In kieskeurigheid schuilt ook een zeker voordeel. Je krijgt vaak wat je vraagt, terwijl makkelijkere personen het moeten doen met iets waar ze minder blij mee zijn.

Winkelaars beschouwen 39 procent van personen voor wie zij cadeautjes kopen als kieskeurig. Dat blijkt uit een enquête van Evan Polan en collega’s van de Universiteit van Wisconsin-Madison onder 7.466 shoppers.

Wc-papier

Mensen lijken een cadeaubon als vrijbrief te zien om zichzelf lekker te verwennen met mooie spulletjes. Hoewel een bon ook aan alledaagse benodigdheden zoals wc-papier besteed kan worden, kiezen mensen daar in de meeste gevallen toch niet voor. Ook wanneer mensen een cadeaubon als betaling krijgen kopen ze daar eerder luxe-artikelen dan met contant geld.

Chelsey Helion van de Universiteit van Colombia en collega’s ontdekten dat mensen minder schuldgevoelens ervaren als ze iets voor zichzelf kopen met een cadeaubon  dan wanneer ze zichzelf direct uit eigen zak trakteren.

Mensen willen graag een persoonlijk cadeau geven, maar zijn daarbij geneigd om te kijken wat bij de betreffende persoon past in plaats van zich af te vragen wat diegene graag zou willen. Zelfs hun cadeaubon passen ze daarop aan door er één te schenken uit een exclusieve winkel in plaats van een bon die vrij te besteden is, merkten Mary Steffel van de Universiteit van Cincinnati en collega’s. Het gevolg is dat cadeaubonnen met dergelijke beperkingen vaak langer op de plank van de ontvanger blijven liggen.

Tips

Uit de onderzoeken komt ook een aantal aanbevelingen naar voren die je vriendschap een boost kunnen geven. Bedenk bijvoorbeeld wat degene voor wie je het cadeau koopt graag zou willen en leg de focus niet te veel op wat jij bij die persoon vindt passen, adviseren Steffel en collega’s.

En tot slot: verkies het immateriële boven het materiële. Een activiteit of uitje als presentje versterkt je vriendschap meer dan een tastbaar cadeau. Cindy Chan van de Universiteit van Toronto en collega’s vonden als verklaring hiervoor dat mensen vooral plezier halen uit het gebruiken van hun cadeau en niet zozeer aan het ontvangen ervan.

Lees ook: