Een nieuw ontwikkeld proces verwijdert organische zwavel uit vloeibare brandstoffen.

Dr Chunsan Song en zijn collega’s aan de Pennsylvania State University ontwikkelden een proces dat bij lage druk en temperatuur zwavel uit de brandstof verwijdert. Daar is veel behoefte aan. In de VS mag dieselbrandstof nu nog vijfhonderd deeltjes per miljoen zwavel bevatten, en benzine 350. Over vier jaar moet dit zijn teruggebracht tot respectievelijk 15 en 30.

Zwavelatomen bevinden zich in koolwaterstofbrandstoffen vaak in aromatische componenten. Die verwijderen is geen optie, want dan verdwijnen ook tolueen en naftaleen uit de brandstof, en die zijn juist gunstig voor de brandstofkwaliteit. Zou zwavel met de atomatische verbindingen worden verwijderd, dan is bovendien de verdere behandeling van de zwavelrijke fractie moeilijk.

SARS

De gangbare methoden die zwavel uit vloeibare brandstoffen verwijderen, vereisen een hoge druk en temperatuur, alsmede waterstofgas. Het nieuwe proces, SARS genaamd (selective absorption for removing sulfur) werkt daarentegen bij lage temperatuur en druk en vereist geen waterstof of andere reactieve gassen.

Het geheim zit hem in de selectieve adsorptie van organisch zwavel aan een metaal. Aromatische verbindingen zoals benzeen en naftaleen, die twintig tot dertig procent van de brandstof uitmaken, blijven dan gewoon in oplossing.

Overgangsmetalen of legeringen van overgangsmetalen pakken selectief de zwavel op. Ze zijn aangebracht op een poreus, niet-reactieve ondergrond die zorgt voor een groot actief oppervlak. De zwavelmoleculen koppelen aan de metalen en verdwijnen zo uit de brandstof. Als het systeem verzadigd raakt, volstaat spoelen met een oplosmiddel voor nieuwe reactiviteit. Na een allereerste activeringsstap van de metalen, volstaat een cyclus van zwaveladsorptie en regeneratie door spoelen. De zwavel laat zich verder verwerken, terwijl de reinigingsvloeistof herbruikbaar is.